Veelgestelde vragen
Wat is een Mobiel BHV Centrum?
Het Mobiele BHV Centrum van Bhv-Specialist.nl wordt voor alle praktijklessen BHV Brand & Ontruiming ingezet. De mobiele BHV unit beschikt namelijk over de juiste faciliteiten om een BHV cursus realistisch aan te bieden. Alle BHV cursisten trainen in het Mobiele BHV Centrum, zowel BHV cursisten van de vrije instroomgroepen (open inschrijvingen) als de in-company BHV klanten. Bhv-Specialist.nl kan meerdere BHV trainingen per dag verzorgen, de chauffeur van het trainingscentrum spreekt met de instructeur een tijd af voor de BHV Brand praktijktraining en zorgt dat alles keurig op tijd klaar staat. Zodra de BHV Brand praktijktraining is afgelopen wordt de BHV unit ingepakt en rijdt naar de volgende locatie.
Het Mobiele BHV Centrum van Bhv-Specialist.nl is één van de grootste in Nederland, wat is de meerwaarde:
- Alle cursisten kunnen binnen staan
- Realistische beleving, de vuurtrainers bevinden zich in kleine kamers, voorzien van een draaideur
- Groot assortiment vuurtrainers
- Beter voor het imago van uw bedrijf, een vuurbak op de stoep heeft toch géén toegevoegde waarde?
- Complete uitrusting zoals bhv kleding, brandmeldinstallatie, slow whoop, telefooncircuit e.d.
BHV organisatie opzetten?
De omvang van de bhv organisatie is per bedrijf verschillend en afhanelijk van de aard, omvang en risico's. Elke bedrijfssector heeft specifieke eigenschappen, zo is er bij de één meer kans op een ongeval, en bij de ander meer kans op brand. Het alleen voldoen aan wet- en regelgeving is niet voldoende. Bedrijfshulpverlening kan per gebouw verschillend zijn en moet worden afgestemd op uw eigen specifieke situatie. We helpen u graag verder!
Wanneer is BHV verplicht?
In de Arbowet is opgenomen dat u als werkgever verplicht bent om maatregelen te treffen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Bedrijfshulpverlening is één van de onderwerpen die bijdragen aan een goed arbobeleid. Bedrijfshulpverlening houdt ondermeer in dat u als werkgever maatregelen moet nemen voor het verlenen van eerste hulp bij ongevallen, brandbestrijding en evacuatie. Deze maatregelen gelden zowel voor uw werknemers als voor anderen op uw terrein. U moet naast het nemen van maatregelen ook contacten onderhouden met de desbetreffende externe hulpverleningsorganisaties wanneer er zich een ongeval voordoet.
Hoeveel BHV verplicht?
Het aantal BHV'ers wordt vastgesteld op basis van de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Er moeten altijd voldoende bedrijfshulpverleners zijn om de bhv taken uit te kunnen voeren. Andere factoren zijn verlof, ziekteverzuim, openingstijden, ploegendienst e.d. De werkgever kan er ook voor kiezen om de BHV taken door derden te laten uitvoeren. Verantwoordelijkheden kunnen niet gedelegeerd worden, de werkgever blijft eindverantwoordelijk.
Waarom is BHV nuttig?
Het arbobeleid is erop gericht om werknemers een veilige en gezonde werkomgeving te bieden. Toch kan niet worden uitgesloten dat er eens iets mis gaat, het aantal bedrijfsongevallen bedraagt toch nog steeds zo'n 140.000 per jaar. Met bedrijfshulpverlening zijn deze ongevallen niet te voorkomen. Wel kan met bedrijfshulpverlening worden bereikt dat de gevolgen van ongevallen en calamiteiten minder ernstig zijn. Als een slachtoffer snel en deskundig wordt geholpen, kan de ernst van het letsel vaak worden beperkt. Bij een brand betekent adequate bedrijfshulpverlening soms het verschil tussen een vervelend incident en een grote ramp.
Bedrijfshulpverlening is verplicht en er is dus geen pleidooi voor nodig. Toch is het de moeite waard om bedrijfshulpverlening te zien als meer dan een verplichting. Een goed georganiseerde bedrijfshulpverlening kan veel leed en schade beperken. Voor werknemers is het bovendien aantrekkelijk om in de gelegenheid te worden gesteld bedrijfshulpverlener te worden. Niet alleen om de werkgever een dienst te bewijzen, maar ook om een aantal nuttige vaardigheden te verwerven die overal goed van pas komen.
Kortom bedrijfshulpverlening is eigenlijk in ieders voordeel en een waardevol onderdeel van de bedrijfsvoering.
Wat moet een BHV'er kunnen?
Een bedrijfshulpverlener (BHV-er) is opgeleid om in geval van nood doeltreffend te handelen. De taken bestaan uit:
- Blussen van een beginnende brand, bijvoorbeeld met een brandslang, handblusser of blusdeken
- Verlenen van eerste hulp zoals het aanleggen van een snelverband of het reanimeren van een slachtoffer, eventueel met behulp van een AED
- Evacueren van personen uit een gebouw
- Alarmeren en opvangen van externe hulp zoals brandweer, ambulance of politie
Wat betekent NIBHV keurmerk?
NIBHV betekent Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening. Het NIBHV ontwikkelt BHV opleidingen maar biedt deze zelf niet aan. BHV opleidingsinstituten kunnen bij het NIBHV les- en leerstof BHV bestellen, BHV examens aanmelden en BHV cursisten laten certificeren. Het NIBHV geeft het 'NIBHV Keurmerk Opleidingsinstituten Bedrijfshulpverlening' uit. Het Keurmerk is ontwikkeld om de herkenbaarheid van de kwaliteit van de BHV opleidingsinstituten te vergemakkelijken. Bhv-Specialist.nl beschikt over het NIBHV Keurmerk. Let bij de keuze van een BHV opleidingsinstituut op dat u niet wordt misleid, vele BHV websites bevatten het NIBHV logo, hiermee wordt de indruk gewekt dat men beschikt over het Keurmerk. In het BHV keurmerklogo staat duidelijk af te lezen 'NIBHV KEURMERK'.
Heb ik ook een zorgplicht voor bezoekers?
Van Bedrijfshulpverlening naar Basis Hulpverlening. Momenteel worden er voorbereidingen getroffen voor een wetswijziging die ook de lading dekt voor aanwezige personen in bouwwerken en niet-bouwwerken. Waar de Arbo-wet uitgaat van de relatie tussen werkgever en werknemer wordt in de nieuwe wet ook gekeken naar bezoekers. Met niet-bouwwerken wordt bedoeld dat er ook een regeling komt voor activiteiten die niet in gebouwen plaatsvinden zoals festivals e.d.
Wanneer vrijstelling BHV eerste hulp?
Een vrijstelling voor het examen Eerste Hulp Bedrijfshulpverlener kan worden verleend op grond van:
a. een geldig EHBO-diploma dat is afgegeven door het Oranje Kruis, in combinatie met minimaal een van de volgende getuigschriften:
* een geldig diploma Reanimatie dat afgegeven is door de Nederlandse Hartstichting
* een geldige aantekening Reanimatie, afgegeven door het Oranje Kruis,
* een geldige aantekening Resuscitatie, afgegeven door het Oranje Kruis,
* een geldig getuigschrift Reanimatie, afgegeven door de Nederlandse Hartpatiëntenvereniging,
* een geldig certificaat van de reanimatiecursus, afgegeven door de Stichting Nederlandse Hartpatiënten en waarbij wordt aangetoond dat dit certificaat op naam staat van degene die het verzoek tot vrijstelling indient,
of
b. een geldig certificaat Vuistregels EHBO dat is afgegeven door het Oranje Kruis, in combinatie met minimaal een van de volgende getuigschriften:
* een geldig diploma Reanimatie dat afgegeven is door de Nederlandse Hartstichting,
* een geldige aantekening Reanimatie, afgegeven door het Oranje Kruis,
* een geldige aantekening Resuscitatie, afgegeven door het Oranje Kruis,
* een geldig getuigschrift Reanimatie, afgegeven door de Nederlandse Hartpatiëntenvereniging,
* een geldig certificaat van de reanimatiecursus, afgegeven door de Stichting Nederlandse Hartpatiënten en waarbij wordt aangetoond dat dit certificaat op naam staat van degene die het verzoek tot vrijstelling indient,
of
c. het diploma verpleegkunde dat afgegeven is door een commissie, bedoeld in artikel 4 van de Wet tot bescherming van het diploma van verpleegkundigen (Stb. 1929, 702) in combinatie met een geldig reanimatie diploma;
of
d. het certificaat van de module levensreddende handelingen op het niveau brandwacht afgegeven door het bestuur van het Nederlands Bureau Brandweerexamens op grond van het examenreglement brandwacht van 18 mei 1992, nr. EB92/1236, vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken en
* waarbij het certificaat van de module niet ouder is dan één jaar, dan wel
* een door het bevoegd gezag ondertekende verklaring waaruit blijkt dat door regelmatig oefenen over de kennis en vaardigheden wordt beschikt;
of
e. een geldig diploma Medic First Aid (MFA);
of
f. een geldig diploma Basic Life Support (BLS) erkend door de Nederlandse Reanimatie Raad.
© NIBHV Examenreglement Basisopleiding bedrijfshulpverlener
Wanneer vrijstelling BHV Brand & Ontruiming?
Een vrijstelling voor het examen Brandbestrijding en ontruiming kan worden verleend op grond van:
a. het diploma brandwacht afgegeven door de Minister van Binnenlandse Zaken op grond van het examenreglement brandwacht van 18 mei 1992, nr. EB92/1236 of die hieraan gelijk zijn gesteld in de Gelijkstellingregeling brandweeropleidingen van 16 juni 1992, nr.EB92/1425,
of
b. het certificaat voor de module repressie op het niveau brandwacht afgegeven door het bestuur van het Nederlands Bureau Brandweerexamens op grond van het examenreglement brandwacht van 18 mei 1992, nr. EB92/1236, vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken,
of
c. het certificaat A, Brandwacht, dat vóór 1 september 1990 afgegeven is door de Stichting Bedrijven met Bedrijfsbrandweer.
Wat is de geldigheidsduur van mijn BHV diploma?
In de ARBO wet staat dat u scholing moet volgen om uw BHV vaardigheden op peil te houden, termijnen worden niet genoemd. Het is ook sterk afhankelijk van de prestatie eisen waaraan de bedrijfshulpverlener moet voldoen. U kunt zich voorstellen dat een bedrijfshulpverlener in een ziekenhuis met niet-zelfredzame personen aan andere eisen moet voldoen dan de werknemer in een kleine snackbar. De BHV diploma's en certificaten van het NIBHV hebben een geldigheidsduur van 1 jaar, deze periode mag u met maximaal 3 maanden overschrijden. Bedrijven die in-company trainen bepalen zelf, in overleg met Bhv-Specialist.nl, de herhaalfrequentie. De BHV mixgroepen worden altijd NIBHV gecertificeerd.
Wat is de geldigheidsduur van mijn EHBO diploma?
De diploma's Eerste Hulp hebben een geldigheidsduur van 2 jaar. Het aantal scholingsuren is niet meer aan eisen gebonden, voor elke verlenging moeten de vaardigheden getoetst worden.
Wat is een NEN 8112 ontruimingsplan?
In een ontruimingsplan is beschreven hoe er gehandeld moet worden bij een calamiteit. Het betreft dan vooral afspraken, procedures en verantwoordelijkheden. De NEN 8112 geeft aan hoe een dergelijk plan moet worden opgesteld. U kunt de betreffende norm bestellen bij NEN, ook is het mogelijk dat wij het ontruimingsplan voor u schrijven.
Is een ontruimingsoefening verplicht?
Wij adviseren 1 keer per jaar een ontruimingsoefening. Op deze wijze kan getoetst worden of de procedures, zoals beschreven in het ontruimingsplan, kloppen. Nog belangrijker is dat u kunt toetsen of iedereen de procedures kent, en conform deze procedures handelt. In de Arbo-wet staat dat een ontruimingsoefening verplicht is.
Vervangt de AED reanimatie?
Na een hartstilstand moet direct begonnen worden met reanimeren, het liefst met een AED. De AED kan met één of meerdere schokken mogelijk de hartfibrillatie stoppen. Door het geven van de hartmassages kan weer naar een zelfstandig hartritme worden toegewerkt. Wij onderschrijven de slogan "De AED, daar red je levens mee", maar benadrukken dat een AED alleen zinvol is in combinatie reanimatie. Een AED heeft de grootste kans van slagen als hij binnen 5 minuten wordt ingezet.
Welke AED moet ik kopen?
De werking van de verschillende merken AED is op hoofdlijnen hetzelfde. De prijzen variëren, let bij aanschaf ook op prijzen van de losse delen zoals de elektroden, accu etc. Een ogenschijnlijk goedkope AED kan op termijn duurder zijn dan een dure AED met goedkope onderdelen. Het verschil zit ook in de meegeleverde accessoires. Zo wordt de ene AED met draagtas, rescue-set en extra pads geleverd en moeten deze zaken bij een ander merk AED er worden bijgekocht. Tot slot is er een verschil in het bedieningsgemak, kies die AED die u prettig vindt om mee te werken. Een AED met allerlei visuele en akoestische gadgets ervaart u misschien wel als erg verwarrend. Als u een onafhankelijk en deskundig advies wenst bent u bij Bhv-Specialist.nl altijd welkom. Wij hebben alle gangbare soorten AED trainers en demonstreren deze graag voor u. Wij verkopen AED's maar zijn niet gebonden aan een bepaald merk.
Is de webshop ook voor particulieren?
Vanzelfsprekend is iedereen welkom in onze webshop, dus ook particulieren. Op deze website is betalen met iDeal niet mogelijk. Particulieren sturen wij een factuur met een betaaltermijn van 7 dagen, na betaling van de factuur wordt de bestelling verzonden. U kunt alle producten ook bestellen via onze webshop www.betervoorbereid.nl waar betaling via iDeal wel mogelijk is.
Kunnen bedrijven betalen per factuur?
Bedrijven kunnen bestellingen per factuur voldoen. Terugkerende klanten betalen achteraf, wij hanteren een betaaltermijn van 30 dagen. Bedrijven die voor de eerste keer bestellen worden getoetst op een aantal criteria. Ruim 85% van de bestellingen wordt meteen verzonden, u betaalt achteraf per factuur. Als niet aan de criteria wordt voldaan kunnen wij bij de eerste bestelling vragen om een betaling vooraf. De volgende criteria kunnen reden zijn om een betaling vooraf te vragen:
- Het bedrijf is niet te traceren via internet
- Het bedrijf komt niet voor in het handelsregister
- Het bedrijf heeft een onbetrouwbaar betalingsgedrag, of eerder bestellingen gedaan die via een incassobureau zijn geïnd
- Contactgegevens kloppen niet
- Er wordt een gmail of hotmail e-mail adres ingevuld, in combinatie met een mobiel telefoonnummer
Ons motto is: We leveren altijd, tenzij er een gegronde reden is dit niet te doen. In dat geval wordt een betaling vooraf te doen.
Wat is de levertijd van mijn bestelling?
Onze voorraad is groot en bestaat uit 100-en ehbo koffers en 1000-en bhv hesjes, om een paar voorbeelden te noemen. Bestellingen in het B-to-B segment verschillen enorm van omvang, en loopt soms op tot wel 100 ehbo koffers per bestelling. Hierdoor is het mogelijk dat een product tijdelijk uitverkocht is. U begrijpt dat we dit tot een minimum proberen te beperken, en nemen meteen contact met u op als het artikel niet op voorraad is. Ca. 98% van de bestellingen wordt meteen afgehandeld.
Wanneer wordt mijn bestelling bezorgd?
Wij verzenden via DHL, elke dag rond 17:30 uur worden de bestellingen ingeladen. Bezorging is de volgende dag, en als er niemand aanwezig is wordt het pakket de dag erna nogmaals aangeboden. DHL biedt helaas niet de mogelijkheid om een voorkeurtijd op te geven, wij adviseren u er zorg voor te dragen dat er iemand aanwezig is om de bestelling in ontvangst te nemen. Als levering voor de 2e keer niet mogelijk is wordt de bestelling aan ons geretourneerd. In dit geval kost de verzending opnieuw € 7,50 excl. BTW.
Waarom zijn de EHBO koffers zo goedkoop?
Door grootschalige inkoop zijn wij in staat om tegen scherpe prijzen te verkopen. De houdbaarheidsdatum van EHBO koffers verschilt van leverancier, maar bedraagt soms wel meer dan 4 jaar. De omloopsnelheid is groot, hierdoor bent u vanaf fabrikant of importeur altijd verzekerd van de langste houdbaarheidsdatum. Ook onze overheadkosten houden we laag, in uw voordeel!